Tuesday, April 08, 2008

Keputusan PRU-12: Rakyat yang sepatutnya untung pada akhirnya

BN hilang majoriti 2/3 buat pertama kalinya. Lima negeri termasuk Kelantan jatuh ketangan Barisan Rakyat (PAS, PKR dan DAP). Ini tidak termasuk Wilayah Persekutuan yang mana 8 daripada 11 kerusi parlimennya dikuasai Barisan Rakyat, begitu juga dengan Sarawak yang hanya menjalankan pilihan raya peringkat parlimen.

Senario yang berlaku diatas sememangnya boleh dikatakan agak diluar jangkaan sebelum berlangsungnya hari pengundian.

Apa yang pasti gelaran “YB” yang menjadi rebutan kini mula memberikan perspektif yang baru dalam konteks politik Malaysia (yang rata-ratanya masih tebal dengan sikap perkauman).

BN yang mengalami tsunami politik semestinya akan berusaha untuk menawan kembali hati rakyat yang selama ini menyokong mereka. Begitu juga dengan BR (Barisan Rakyat) yang berjaya menawan 4 negeri baru dan mengekalkan pemerintahannya di Kelantan, turut berusaha untuk membuktikan yang mereka jauh lebih baik daripada BN.

Wakil-wakil rakyat yang mula dipilih kini benar-benar menjadi "wakil rakyat" dalam erti kata yang sebenar. Bila mana para pengundi kini mula memerhatikan apa yang wakil-wakil mereka lakukan, dan bersedia pula untuk menghukum mereka dan juga parti yang diwakili sekiranya gagal menjalankan tugas, para YB kini perlu memastikan amanah yang dipikul adalah dengan penuh tanggungkjawab demi kesejahtreaan rakyat.

Satu persoalan yang agak menarik untuk diketengahkan disini ialah apakah Malaysia kini sudah bersedia untuk diwakili hanya oleh dua parti seperti mana yang diamalkan di negara-negara maju?

Mungkin masih terlalu awal untuk memperkatakan mengenai persoalan diatas. Walaubagaimanapun, sekiranya cadangan di atas mampu memberi pulangan yang menguntungkan kepada rakyat, mengapa tidak bukan?

Belum terlambat rasanya untuk saya mengucapkan selamat bertugas kepada kerajaan yang baru dilantik (samada dari pihak BN mahupun BR), bersama wakil-wakil mereka. Berilah mereka peluang untuk melaksanakan amanah yang diberi.

Sekiranya kedua-dua mereka gagal, apakah para bloggers yang kini bernaung di bawah NAB (National Alliance of Bloggers) bersedia menawarkan diri? Apa kata anda?

No comments: