Wednesday, January 09, 2008

Ayuh bangkit golongan muda

Bekas Presiden Indonesia (Sukarno) pernah berkata,"berikan aku 100 orang tua, aku hanya bisa mencabut rumput di kaki bukit xxx (tidak pasti nama bukit tersebut). Tetapi, jika aku diberikan 10 orang muda yang gagah perkasa, aku pasti bisa menggoncang dunia".

Begitulah lebih kurang kata-kata yang pernah diucapkan oleh beliau. Kata-kata tersebut menunjukkan kepada kita betapa pentingnya peranan yang boleh dimainkan golongan muda. Jangan kita lupa dengan peranan yang dimainkan oleh mahasiswa ketika kejatuhan Suharto di Indonesia, yang mana selepas itu kebebasan akhbar mula dipraktikkan dan pelaburan langsung asing (FDI) mula mencurah masuk ke Indonesia.

Pemerintahan kuku besi oleh Suharto selama lebih kurang 3 dekad berjaya ditumbangkan oleh desakan rakyat yang turut dipimpin oleh golongan muda/mahasiswa. Golongan muda sememangnya diakui peranannya sebagai pemimpin pelapis generasi akan datang yang bakal mewarisi tampuk pemerintahan negara.

Walaubagaimanapun, senario yang sebaliknya berlaku di negara kita. Bukan sedikit para belia kita yang hanyut dengan dunia mereka sendiri. Malam minggu dihangatkan dengan mat rempitnya, sesetengah hujung minggu pula dengan lambakan hiburan dan konsert, sementara program hiburan dan perjudian (sms contest) yang melekakan semakin menjadi-jadi melaui kaca televisyen.

Tidak salah untuk berhibur (sekadar yang perlu), tetapi apa yang dapat diperhatikan kini selain program hiburan, pesta maksiat di negara ini semakin menjadi-jadi (seolah-olah mendapat restu daripada pemerintah; sambutah tahun baru 2008 sebagai contoh)

Kesemua program tersebut menjadikan sebahagian golongan muda kita seakan terlupa dengan segala keperitan hidup yang dialami mutakhir ini; seperti peningkatan kos hidup, rasuah yang berleluasa, jenayah yang meningkat, pekerjaan yang semakin sukar (sesetengahnya berstatus
kontrak) dan sebagainya. Merekalah yang sepatutnya menjadi agen perubahan kepada masyarakat.

Ini disebabkan mereka lebih terdedah dengan maklumat terkini yang lebih bebas melalui internet. Disebabkan itu jugalah mereka kini lebih dikenali sebagai generasi Youtube, Friendster dan Blog. Sememangnya kata-kata yang berbunyi "mata pena itu lebih tajam daripada mata pedang" makin relevan dengan perkembangan mutakhir.

Ayuh bangkit golongan muda/belia, bersama kita selamatkan Malaysia. Masa semakin suntuk, pilihan raya semakin hampir, lakukanlah sesuatu untuk generasi akan datang (agar kita tidak rasa bersalah kerana mewariskan kepada mereka negara yang kian parah dengan pelbgai skandal, penyelewengan dan isu-isu yang tidak menyebelahi rakyat).

Bersama Kita Selamatkan Malaysia!