Wednesday, January 03, 2007

DUN Batu Talam Yang Bersejarah

Pilihan raya kecil Batu Talam akan diadakan dalam masa kurang enam puluh hari dari sekarang kerana kematian Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batu Talam, Datuk Tengku Paris Tengku Razlan, 66, dari UMNO.
Allahyarham meninggal dunia akibat menderita penyakit barah paru-paru dan usus pada 27 Disember 2006 lalu. Allahyarham meninggal dunia sebaik sahaja penerbangan ihsan yang membawanya mendarat di pekarangan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Gua Musang, Kelantan pada pukul 6.15 petang.
Menurut orang kampung ada batu berbentuk talam dan pinggan mangkuk di kampung tersebut. Dari situlah nama Kampung Batu Talam tercipta. Selain itu, di dalam sebuah gua di Kampung Ulu Gali, berdekatan pekan Sungai Ruan, juga dikatakan terdapat batu-batu berbentuk kerusi meja dan pelamin.
Di peringkat Nasional pula Batu Talam mengingatkan kita kepada kisah pembunuh kejam seorang Bomoh di dalam zaman moden ini. Kes pembunuhan paling sensasi pada awal tahun 1990-an. Siapa yang tak kenal Mona Fendey?
Pilihanraya kecil Batu Talam berlangsung pada tahun 1993. Ketika itu ADUN Batu Talam Dato' Mazlan Idris dilaporkan hilang pada 2 julai 1993 selepas mengeluarkan wang RM30 000 dari sebuah bank di Kuala Lumpur.
Akhirnya Maznah Ismail, Affendi Abdul rahman dan Juraimi Hussein ditangkap kerana membunuh. Perbicaran demi perbicaraan berlangsung dan akhirnya pada 2 November 2001 ketiga-tiga pembunuh kejam ini dihukum mati di tali gantung.
Kini sekali lagi pilihanraya kecil Batu Talam akan berlansung. Pilihanraya yang akan membuka sejarah baru politik tanahair dalam tahun 2007. Penulis menjangkakan pertandingan satu lawan satu di antara BA dan BN.
Dalam pilihanraya umum 2004 lalu seramai 78.70% adalah pengundi Melayu, Cina 11.30%, India 5.60% dan lain-lain 4.50%.
Sudah banyak isu-isu yang membebani rakyat. Isu kenaikan harga minyak, kenaikan tol di lima lebuhraya, isu jambatan bengkok, isu kenaikan harga barang, isu campurtangan pihak luar dalam pentadbiran kerajaan, isu AP dan berbagai-bagai isu lagi.
Inilah masanya rakyat terutamanya penduduk DUN Batu Talam membuat perubahan dan menyatakan protes mereka kepada kerajaan. Penulis mengharapkan BA dapat menewaskan BN atau sekurang-kurangnya mengurangkan majoriti BN sebagai pemangkin untuk BA menghadapai piliharya umum ke-12 kelak.
Bangkitlah wahai penduduk Batu Talam! Tunjukkan protes anda dengan menolak BN dalam pilihanraya kecil nanti.

No comments: