Saturday, March 24, 2007

Polis cabul perlembagaan, perhimpunan tidak perlu permit


Oleh Nyza Ayob

(Harakah Daily)

KUALA LUMPUR, 23 Mac (Hrkh) - Suhakam mendapati polis mencabuli perlembagan berikutan 'kekasaran berlebihan' ketika menyuraikan perhimpunan bantahan kenaikan harga minyak pada 28 May 2006 di KLCC yang dikenali sebagai 'Demo berdarah'.

Berdasarkan Inkuiri Awam yang bermula pada 5 Oktober dan berakhir pada 18 Oktober 2006, ahli Panel Inkuiri mendapati perhimpunan berlaku dalam keadaan aman dan tindakan polis menyuraikan perhimpunan telah mengganggu hak-hak ahli untuk berhimpun.

Inkuiri tersebut dihadiri wakil Peguam Negara, polis, Majlis Peguam dan Biro Bantuan Guaman.Sepanjang Inkuiri tersebut 54 saksi telah dipanggil dan panel menerima 52 lampiran termasuk rakaman video sepanjang kejadian.

Antara saksi yang dipanggil ialah mereka yang terlibat sewaktu perhimpunan tersebut dan penganjur perhimpunan tersebut, Protes yang diwakili penyelarasnya, Dr Hatta Ramli, polis dan Pasukan Simpanan Persekutuan(FRU), beberapa orang peserta perhimpunan termasuklah mereka yang mengalami kecederaan pada hari tersebut.

Ahli panel inkuiri mendapati terdapat dakwaan kekasaran berlebihan yang dilakukan oleh anggota polis serta mengenal pasti salah seorang daripada anggota polis yang terlibat telah menyebabkan kecederaan pada mangsa.

Dalam hal ini panel inkuiri mencadangkan kepada pihak polis yang mempunyai kuasa untuk menyiasat melakukan penyiasatan mereka sendiri untuk mengenal pasti anggota polis yang patut dikenakan tindakan disiplin atau tindakan lain.

Dalam sidang media ketika melancarkan laporan inkuiri tersebut hari ini, Pengerusi Inkuiri Awam bagi kes tersebut, Dato' K.C Vohrah mencadangkan permit polis tidak diperlukan bagi perhimpunan awam supaya tidak mencabuli Perlembagaan negara yang memberikan hak berhimpun.

Beliau juga mencadangkan Seksyen 27A, Akta Polis 1967 yang memerlukan orang ramai mendapat permit perhimpunan dihapuskan.

Laporan setebal 355 muka surat itu mengandungi fakta berkaitan dengan isu seperti permohonan lesen untuk mengadakan perhimpunan, menggunakan kekerasan untuk menyuraikan perhimpunan, serta penahanan seseorang dalam sebarang perhimpunan aman. Ahli Panel dalam inkuiri tersebut juga telah menyiasat semua bukti sepanjang prosiding.

Selain Vohrah, Pesuruhjaya yang terlibat sebagai ahli panel inkuiri ialah Dato' Choo Siew Kioh, Dato Dr Michael Yeoh Onn Kheng dan Datin Paduka Zaitoon Othman.

Pelancaran Laporan Inkuiri turut dihadiri wakil Suaram, Chang Lih Kang; bekas tahanan ISA, Saari Sungip; wakil Protes, Ronnie Liu dan Aiman Athirah.

Klik untuk gambar penuh

No comments: